August 21, 2011

Tinta Rasa



Bismillahirrahamanirrahim

Alhamdulillah, hampir 8 minggu saya menjalani praktikum. Entry kali ini berkaitan praktikum yang saya lalui. Namun, saya perlu ingatkan diri yang hina ini tentang adab saya dengan guru sebagaimana saya sering ingatkan anak didik saya dengan adab.

Jujur saya katakan, saya agak tertekan dengan praktikum kali ini, bukan bermakna tak seronok ditempatkan di sini, namun rasa yg sy lalui menyebabkan saya terlalu letih dan penat menghadapi hari-hari yg berbaki. Malu utk sy katakan penat, apa sangatlah usaha saya jika dibandingkan dengan yg lain…ya itu saya akui.

Minggu akhir…
Saya masih kalut membuat RPH walaupun org cakap minggu akhir ni kita seronok dah dgn murid2…kalutnya saya bukanlah sbb saya mendapat calon CEMERLANG…hmmm…cemerlang, jauh angan dari mimpi…=) dan sbb apa sy masih kalut dan tertekan…biarlah rahsia…hanya DIA pengubat segala rasa…=)

Setiap hari, saya bersedia, bersedia dgn segala kemungkinan, namun bayangnya tidak juga muncul, hinggalah air mata mengalir deras taktala satu ucapan keluar dibibir dan taktala tangan menulis sesuatu…saya tidak bimbang apa yg sy perolehi, sy bimbang ALLAH murka kerana menyebabkan keterlukaan pd hati ...saya tidak beradab!

Saya pergi menghantar assignment,berseorangan, dalam rasa yg berat untuk melangkah, pintu jabatn terkuak, dengar suara ustazah yg dikasihi,

"haa...alwani, baru duk sembang, panjang umur", =) ameen2...

saya melihat, ditangan ustazah ada jadual waktu sy...

kedengaran suara ustaz bertanya sesuatu pd sy namun dalam nada gurau, air mata mengalir laju, malu bukan lagi rasa diwaktu itu...ustaz kata, ustaz gurau ja, ya2...sy tahu, cuma sy tak dapat menahan rasa...

mata lansung tak memandang yg lain, hanya mata ustazah yg dapat ditatap. Ustazah menenagkan. ALLAH...saya dah berusaha, tp mgkn blm cukup...

Ustazah kata, jgn risau, kami akan pergi...alhamdulillah, syukur...namun sy bimbang pd hati yg terluka, pd keberkatan ilmu...

ALLAH, berat rasa yang ditanggung, namun sy harus ingat, musibah itu datangnya dr ALLAH, mengapa saya perlu merasa tertipu dengan nafsu…syukur, DIA masih peduli tentang saya…

Doakan saya…mg ALLAH menguatkan jiwa saya pada jalan ini.

Terima kasih pd yg memberi. Moga ALLAH member yg terbaik buat kalian

Saya sayang pada kalian.

Tahniah buat yg mendapat calon cemerlang

"cukuplah utk saya tintakan rasa, walau tiada yg mengerti"...=)

1 bunga:

hawa jamilah said...

saya mengerti....terimalah segalanya takdir dari Allah yang harus kita lalui sebagai hamba...jika tersalah kita boleh betulkan...walau terpaksa jatuhkan ego sendiri atau kemuliaan diri...yang pada hakikatnya kita tidak memilikinya langsung kerana kita hamba...

Post a Comment

Sampaikan kepadaku walau satu ayat.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More