December 25, 2009

Musafir...

ASSALAMUALAIKUM....

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah...syukur kepada DIA atas segala pemberian yang tak terhingga, tiada lafaz untuk menggambarkan perasaan yang sedang bermain di dalam jiwa ketika ini. Kembara Ilmu merentas 3 buah Negara baru selesai, namun, musafirku masih belum ada akhirnya.

Bermula dari awal cuti hinggalah hari khamis lepas, rumah hanya menjadi persinggahan. Seronok dengan nikmat yg ALLAH berikan. Namun, disebalik semua kembara yang berpanjangan ini, sudah tentu ada i'brah yang mengajar diri ini. Bermula 4/12/2009, ana sekeluarga ke Melaka untuk menghadiri walimah abang ezri dan kak aisyah di Melaka, di samping tu, ziarah kaum kerabat yg dah lama tak jumpa.


(hidangan buat tetamu)

lepas je kenduri, ana sekeluarga dan juga mak ndak ke Port Dickson, best sangat, bukannnya apa, rasa lama dah tak mandi laut...hehehhe...boleh mandi puas2 Alhamdulillah, pantai yang berdekatan dgn resort dan tertutup menyebabkan ana tak melepaskan peluang utk main2 di gigi air...dua hari disana agak menenangkan fikiran yg sblm ini deserabuti tugasan dunia. 2 hari disana, adik2 puas bermain...ana pula keletihan, sesentif skit dgn air laut yg sejuk. kemundian, kami bertolak ke KL untuk ke rumah mak ndak.



Abah mengambil keputusan untuk tinggal di rumah mak ndak sehingga adik ana yg belajar di IIUM habis exam. Ini bermakna kami akan berada di KL selama 5 hari, ana sebenarnya tak betah di rumah org lama2, tambahan pula di KL, rasa tak tahu nak buat apa2...huhu...dan masalah keboringan yang terlampau pasti melanda dan itulah hakikatnya. Masakan tidak, org kampung msuk bandar, keluar pintu blkg nmpk rumah buka pintu depan nmpk jalan...pening2...

Pada hari sabtu,12/12/09 kami bertolak ke Perlis seawal pukul 6.30 lantaran kenduri kahwin di rumah mak long yang merangkap kakak kepada emak ana dan juga beberapa buah kenduri di rumah sahabat baik abah. Alhamdulillah, kami sampai lebih kurang jam 12.30 tgh hr. Buat semua yg melansungkan perkahwinan pd cuti ini, didoakan agar masjid yg di bina akn beroleh rahmat dan kasih sayang drNYA.

Lantaran letih yg teramat sgt, ana tertidur dan akhirnya bangun dengan linangan air mata. Badan terasa amat berat, kepala berdenyut-denyut, urat2 dan sendi terasa tegang. Gejala demam kembali lagi. Malamnya terus ke klinik. Syukur ya Rabb atas ujian drMU. Emak dan abah risau sgt dgn kesihatan ana, bukannya apa, 2-3 hr lg, ana akan bermusafir lg...jauh pula tu, kali ni nak ke KL, SINGAPORE & INDONESIA. Dan utk menghilangkan kebimbangan di hati mereka, ana berpura-pura kuat...hehehe...(blh jd pelakon). Ana teringat kisah nabi AYUB yg ditimpa penyakit dan dia merayu pada ALLAH : ya tuhanku sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan engkaulah yang maha penyayang " (Al-Anbiya 83 ).

Dari Abdullah bin Mas'ud r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Tidak ada seseorang Islam yang ditimpakan sesuatu yang menyakiti, iaitu penyakit atau lainnya, melainkan Allah gugurkan dengan sebab itu dosa-dosanya, sebagaimana pokok menggugurkan daunnya (pada musimnya yang tertentu)."


Walaupun ia hanya musafir yg biasa, namun bagi ana, musafir bersama keluarga cukup bermakna. Masa inilah kami akan berkumpul bersama2, apabila seorang demi seorang berjauhan dr keluarga utk menuntut ilmu, maka bermulalah perjalanan seorang anak. Cthnya, sebelum ni ana di rumah, kemundian sambung belajar dan selepas ini akan di posting ke mana shj...Yg pasti masa ana bersama keluarga sudah semakin berkurang dan oleh itu ana perlu memastikan kualiti masa bersama ibu dan ayah adalah yg terbaik. Doakan ana mampu memberi yg terbaik utk mereka yg di sekeliling ana. Ya ALLAH, berikanlah akau kekuatan dalam meneruskan jejak di bumiMU ya Rabbi..


"ERTI HIDUP PADA MENGASIHI"


لا إله إلاّ الله
إلهاً واحداً و نحن له مسلمون

0 bunga:

Post a Comment

Sampaikan kepadaku walau satu ayat.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More