December 13, 2010

Ukhuwwah di alam maya

بسم الله الرحمن الحيم
اللهم صلى على سيدنا محمد

Alhamdulillah, syukur atas nikmat yg telah dikurniakan oleh DIA, pemilik segala-galanya. Entah bagaimana mahu memulakan bicara, setelah beberapa hari saya diuji dengan keadaan kesihatan yang kurang memuaskan, saya bangun kembali untuk meneruskan kehidupan. Besar pengorbanan ibu dan ayah, hatta usia meningkat 23 tahun, saya masih memerlukan bantuan mereka taktala diuji dengan keadaan yang kurang selesa.

Saya sempat ber"chatting" dgn penasihat pengajian jarak jauh saya iaitu puan Insyirah Solehah. Untuk tajuk pelajaran hari ini ialah " UKHUWWAH DI ALAM MAYA ". Ini tugasan saya hari ini.

Ukhuwwah seringkali menjadi bualan. Ya saya akui, saya juga seringkali memperkatakan tentang ukhuwwah.

“Tidaklah dua orang muslim berjumpa, lalu keduanya berjabat tangan, kecuali keduanya diampuni sebelum keduanya bepisah.” (H.R. Abu Daud)

"Imam Hasan Al Banna mengatakan "Ukhuwah Islamiyah adalah keterikatan hati dan jiwa berdasarkan aqidah"

Dalam berukhuwwah juga, saya selalu berpesan pada diri, serendah-rendah ukhuwwah ialah bersangka baik dan setinggi-tinggi ukhuwwah ialah ithar iaitu pengorbanan. saya akui, bukan mudah untuk mencapai yang terendah apatah lagi yang tertinggi.




Kemajuan

Kemajuan hari ini nyata membenihkan bunga- bunga ukhuwwah,melalui laman sosial yg populor seperti facebook, yahoo massanger dan sebagainya, hubungan antara manusia bertambah luas.Yang lama ditemui, yang jauh menjadi dekat. Hebat bukan!

Saya juga tidak menafikan, ramai juga kwn2, sahabat2 yg saya kenali melalui "alam maya", contohnya dgn puan insyirah sendiri. Saya sendiri tak pernah bersua muka dengan beliau namun banyak yg sy perolehi melalui ikatan yg terjalin.

Antara Dua...
Namun begitu, tidak dapat saya elakkan dr memperkatakan tentang hubungan antara lelaki dan perempuan ajnabi. Mungkin ada yg menganggap ini adalah perkara biasa. Namun,syariat adalah yang utama. Ada yang berlebihan dalam berhubungan antara muslimin dan muslimat apabila berukhwwah di alam maya. Ada dalam kalangan muslimat dan muslimin yang hilang rasa malu apabila berhubung/berukhuwwah di alam maya.

Saya juga mengakui, saya suka berinteraksi melalui yahoo massanger, dan tidak terkecuali berfacebook.

Dalam menjalin sebuah persahabatan, haruslah diingatkan, kita perlu menunaikan hak saudara kita. Sekiranya kita bercakap,maka tuturlah kata-kata yang baik, sekiranya kita menulis, maka tulislah yang baik agar sahabat kita gembira denga apa yang kita beri. Simpanlah keaiban sahabat kita baik didepan atau dibelakangnya. Dan jangalah kita lupa berdoa untuk sahabat kita agar langkah-langkah yang bakal dilalui dalam rahmatNYA.

Saya teringat lagu hijjaz, tentang sahabat...byk nasyid dr kumpulan ini berkaitan sahabat...hmmm...saya juga teringat sirah rasulullah SAW. Abu Bakar as-siddiq sahabat sejati baginda. Ya ALLAH, walaupun sy tidak mmp menjadi spt Abu Bakar, sahabat sejati kepada Rasullah SAW,berikanlah aku tempias dr beliau...

Hargailah sahabat kita, hargailah nikmat pinjaman ALLAH. Moga kita tergolong dalam orang-orang yg bersyukur...
Dengan apa yang kita ada, gunakanlah ia sebaiknya, jalinkan ukhuwwah atas dasar aqidah yang satu. Murnikanlah ukhuwwah yang telah sedia suci. Jalinkan ukhuwwah kerana ALLAH, pasti kita akan merasa manisnya sebuah persahabatan

Wallahua'lam

1 bunga:

hawa jamilah said...

kalau aku mampu...
aku ingin besendirian,
jauh dari hiruk pikuk kerenah manusia,
sahabat juga manusia yang banyak celanya,
sahabat bukan malaikat yang tidak pernah membuat khilaf,
Juga bukan nabi,
terkadang ada tingkah sahabat yang tidak menyenangkan..
terkdang ada tingkah sahabat yang melemaskan,
tidak seperti yang kita inginkan..
kita ingin sahabat kita begini,
tetapi kenapa begitu tingkahnya,
terkadang lebih baik bersendirian,
hati terjaga,mulut terpelihara..
Tapi fitrah kita bukan begitu,
kita perlukan sahabat..
kita tidak mampu meminta semua orang menyayangi kita,
tetapi kita boleh menyayangi semua orang,
kita tidak mampu memaksa orang mencintai kita,tetapi kita boleh mencintai orang lain,
Kita tidak mampu memaksa orang memberi pada kita,tetapi kita boleh memberi pada pada orang lain...
Sahabat...
sumber inspirasi
ladang pahala dan amal
jalan menuju ke syurga
tanpa sahabat sukar bagi kita mendapat naungan illahi...
nabi juga perlukan sahabat walhal dia punya kekasih yang memiliki segalanya..
Nabi punya abu bakar,umar dan banyak lagi sahabat...
dan aku punya dikau sahabatku...
walau aku bukannya siapa2....

Post a Comment

Sampaikan kepadaku walau satu ayat.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More