October 27, 2009

Apa Ertinya Hidup ???

بسم الله الرحمن الرحيم

Sedar atau tidak sedar kehidupan kita di atas muka bumi Allah mempunyai tanggungjawab dan bebanan yang perlu di pikul. Manusia dilantik sebagai khalifah Allah di atas muka bumiNya kerana manusia di anugerahkan akal berbeza dengan haiwan. Manusia perlu mentadbir alam ini kearah yang sejahtera dan senantiasa dalam keadaan kebaikkan . Maka mahu tidak mahu pekerjaan dakwah (amar ma’ruf nahi mungkar) tidak boleh dicicirkan dan di alpakan. Dakwah adalah kemuncak yang bersumber daripadanya semua urusan agama..Kerana itu pula, Allah Ta’la telah menurunkan semua KitabNya, dan mengutuskan sekalian RasulNya.
Oleh sebab itu, kita mesti berasa bertanggungjawab untuk menolong agama Allah. Jangan sama sekali terus lena dalam kelalaian dan terus tenggelam dalam kemaksiatan sehingga kita leka dan alpa dengan tanngungjawab sebagai khalifah Allah..musuh kita tidakpenah mengerti istilah penat dan letih dalam menjalankan rancangan untuk menghancurkan Islam. Seperti yang termaktub di dalam Al-Quran, Allah Ta’la telah berfirman:

Maksudnya: “ mereka hendak memadamkan cahaya Allah ( ugama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tidak menghendaki melainkan Allah menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan demekian itu).Dialah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad) dengan membawa pertunjuk dan agama yang benar ( agama Islam), untuk di menangkan dan ditinggikan atas segala agama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya”. (surah at-taubah:32-33)

Dan ALLAH juga berfirman yang membawa maksud :

Maksudnya: “Mereka sentiasa berusaha memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut (tipu daya) mereka, tetapi Allah tetap menyempurnakan cahaya-Nya, walau orang-orang kafir membencinya. Dialah yang mengutus rasul-Nya (Nabi Muhammad s.a.w) dengan membawa petunjuk dan agama yang benar agar dia memenangkannya di atas segala agama-agama meskipun orang musyrik membenci. (surah as-saff: 8-9)

Wahai Sahabat yang dikasihi,
Yahudi dan Nasrani tetap akan terus berusaha dan mencari jalan untuk memadam dan melenyapkan Islam di atas muka Bumi Allah ini..mereka tidak sedar bahawa agama yang mereka ingin padamkan adalah agama yang datang dari tuan punya Bumi ini melalui kekasihNya, hambaNya, rasulNya iaitu Saidina Muahammad s.a.w. perbuatan mereka merupakan perbuatan yang sia-sia dan hanya membuang masa..Walupun begitu, umat Islam tidak boleh leka dibuai mimpi yang lazat sehingga kita tidak berusaha menyekat dan melawan rancangan Yahudi dan Nasrani. Mereka tidak akan berhenti akan merobohkan kekuatan Islam sehingga umat Islam mengikut kehendak dan kemahuan mereka.


Mereka tidak akan redha akan kebangkitan Islam sepertimana yang telah difirmankan di dalam al-Quran:

Maksudnya: “Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepada kamu (wahai Muhammad) hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya pertunjuk Allah (agama Islam) itulah pertunjuk (yang benar)". dan Sesungguhnya jika kamu mengikuti kehendak dan nafsu mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, Maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu”.

Mereka tidak akan duduk senang sekiranya mereka melihat Islam terus berkembang dan diamalkan. Pelbagai strategi dan agenda yang mereka susun untuk menghapuskan Islam. Antara rancangan-rancangan yahudi ialah:
1) Melenyapkan sistem pemerintahan Islam
2) Hapuskan Al-Quran di dada umat Islam
3) Hancurkan akhlak umat Islam (mukmin) supaya mengikut hawa nafsu
4) Lenyapkan persatuan-persatuan Islam
5) Singkirkan dan menyekat pergerakan tokoh-tokoh Islam
6) Rosakkan wanita Islam dan bebaskan pergaulan antara lelaki dengan perempuan
7) Merosakkan sistem pendidikan Islam
8) Pencilkan Islam dalam pelbagai sudut
9) Menanamkan sifat ragu-ragu terhadap Islam.

Berbagai-bagai cara dan jalan yang mereka lakukan untuk merosakkan kepercayaan dan keperbadian orang-orang Islam, dan kerana banyak tidak menyedari hakikat ini maka bukan sedikit dari kalangan umat Islam yang terikut-ikut kepada adat dan cara hidup mereka semata-mata dengan alasan menurut peredaran zaman, sekali pun yang diikuti itu bersalahan dengan ajaran Islam dan bertentangan dengan nilai-nilai akhlak dan budi pekerti yang mulia. Hakikat ini wajib disedari, dan dimana-mana yang telah kita terlanjur, maka marilah sahabat-sahabat kita kembali ke jalan yang benar.

Janganlah kita rasa resah dan gelisah dalam meneruskan risalah Muhammadiah ini. Kita bukan berseorangan di jalan ini, tetapi kita pasti dan yakin Allah sentiasa bersama kita. Allah akan menjaga cahaya agamaNya dari segala perbuatan khianat kuffar sepanjang zaman musyrikinkah mereka, yahudi/kristiankah mereka atau munafik???? Islam pasti dan pasti, yakin dan yakin akan menang.

Kata Hasan Al-Banna:

لا تكون إلا حسنتين إما النصر و إما الشهادة

Maksudnya: “ Kerja-kerja dakwah menjanjikan salah satu kemenangan, sama ada menang dapat memerintah atau syahid di kira menang syurga..”
Mari kita menghayati dan memahami perkataan yang dilafazkan oleh As-syahid Imam Hasan Al-banna agar ia dapat menyerap dan mengalir dalam salur darah badan kita dan agar ia dapat memberikan roh untuk berjuang untuk menolong agama Allah.

Kekadang merembeskan air mata membasahi pipi kerana mengingati dan menghayati sirah Rasulallah s.a w dan para sahabat baginda yang seperti bintang-bintang dalam menyampaikan Islam..pelabagai ujian, cabaran, mehnah yang dilalui oleh baginda dan para sahabat. Rasullah s.a.w tetap bersabar dan masih berdoa supaya Allah membuka hati umat-umatnya walaupun ia dalam keadaan dicaci, di tomah, di fitnah hatta ugutan bunuh terhadap baginda s.a.w..Dengan kepayahan, kesukaran, keperitan yang dilalui oleh Rasulallah s.a.w dan para sahabat, kita dapat mengecapai kenikmatan Islam..InsyAllah marilah kita sama-sama berdoa agar kita diberikan kekuatan oleh Allah untuk meneruskan perjuangan rasulallah dan akan berkhidmat memberi jasa kepada Islam.hanya redhaMu yang kami tuntui. Amiin ya Rab..

Susunan,
Alfaqir ila Allah AlQawwiy
Muhammad.afif bin yahya alberlisi
(khadam penuntut ilmu dan ilmu)
26.10.2009 (7 zulkaedah 1430), 12.30 malam
Blok Aman. Kampus Tuanku Bainun, P. Pinang

0 bunga:

Post a Comment

Sampaikan kepadaku walau satu ayat.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More