July 11, 2011

bismillahiramanirrahim...

Alhamdulillah, syukur atas nikmat iman dan islam yg diberi. Sesungguhnya apa yg ada dlm diri adalah tanda kasih sayangNYA...

berhabuk laman ini, masakan tidak, jari-jari ini terasa lesu untuk mengemas...saya sedang melalui satu jalan di mana sy akn msuk ke dalamnya tidak lama lg...byk jalan itu bukan 1 tp bersimpang siur...ye lah, nak masuk pun bukan dlm satubidang =)

saya sdg blajar tntg sabar, memahamo, bertolak ansur, berdisiplin dan apa2 lg yg berkaitan...=) seronok jalan ini andai dilalui dengan minda positif.

saya masih ingat, satu ketika dulu, sm spt kamu...sewaktu sy mula2 m'jejakan kaki ke asrama, berterabur segalanya, masa saya tak bisa uruskan, makan saya, tak tentu hala, pakaian dan sumenya lah...sy tak tahu bahagi masa...semuanya kelihatan kelam kabut...mulai detik itu, sy belajar, dr hr ke hr...sikit demi sikit, kesian dgn roomate sy, 3 org lagi, mesti diaorg letih tgk sy, mesti diaorg merungut, namun mrk sabar dlm memberi tunujk ajar...dan alhamdulillah, hasilnya, sy skrg...=)

kehidupan di asrama nyata berbeza dgn rumah, juga berbeza dgn rumah sewa...=)semuanya perlu diurus sendiri, bukan lg mak ayah yg memberi arahan atau nasihat, tp kt ygperlu bertindak. saya akui, di sana sy bljjr erti berkongsi, andai sebelum ini sgl benda adlh milik sy ( kononya) tp tinggal di asrama memberi pengertian pd sebuah perkongsian.

begitu juga kiranya kt berada dlm satu tempat yg berkumpulnya dr pelbagai latar belakang, eloklah kiranya kita saling hormat menghormati org lain. apatah lg kalau berada di bwh satu bumbung, saya perlu belajar tntg tanggungjawab. sume punya tanggungjawab masing2, tunaikan hak itu...bimbang andai sikap itu akan memberi kerunsingan pd yg lain.

tak ada manfaatnya andai kita bercakap berbuih-buih mulut tp kita sendiri tak tunaikan. sy kdg2 tertanya, mengapa ap yg kt cakap sukar utk diikuti, ini adlh disebabkan kita sendiri yg tak lakukan ap yg dikata.

wa'allahua'lam...sekadar perkongsian =)

0 bunga:

Post a Comment

Sampaikan kepadaku walau satu ayat.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More