November 6, 2009

Besedekah dan beristighfarlah kalian...

Bismillahirrahmanirrahim :)

Assalamualaikum...selawat dan salam ke atas Rasulullah S.A.W... sedikit perkongsian buat semua pengunjung...beberapahari lepas, ana bersama sahabat ada membeli sebuah buku yang bertajuk " JALAN SELAMAT DARI API NERAKA ". Kesimpulannya, buku ni mmg bgs utk muslimat:). Dan oleh sebab itu juga, ana nak ambil kesempatan sbg perkongsian bersama.


( Syeikh Rohimuddin Bin Nawawi Al- Bentani)

Mengimbau kedudukan wanita pada zaman jahiliyah ( sebelum kedatangan Islam , wanita dipandang hina dan jijik oleh masyarakat ketika itu. Dan apabila diutuskan Rasulullah S.A.W untuk membawa Islam, maka ajaran Islam menyeru kepada memuliakan wanita. Betapa indahnya ajaran yang dibawa oleh Muhammad S.A.W...namun disebalik ciptaan ALLAH yang MAHA KAYA, Rasulullah memahami kemelut yang melanda wanita, terutamanya dalam aspek emosi dan akal.

Setelah membaca buku tersebut, kesimpulan yang diperolrhi ialah, wanita perlu banyak beristighfar dan juga bersedekah. Mengambil sedikit petikan di dalam buku ini, Daripada Sayyidina Abu Sa'id R.A berkata : Rasulullah SAW telah keluar di waktu hari raya I'dul Adha atau I'dul fitri menuju ke tempat solat, kemudian, Baginda SAW melewati para wanita dan bersabda : " Wahai kaum wanita, bersedekahla kaliann kerana sesungguhnya aku telah diperlihatkan tentang kalian banyak menjadi penghuni neraka" dan dalam riwayat lain : " bersedekahlah dan perbanyakkan istighfar" Mereka berkata : " Dengan sebab apakah wahai Rasulullah ? Baginda SAW bersabda : " Kalian banyak melaknat dan mengingkari suami, tidaklah aku melihat orang yang kurang akal dan agamanya yang dapat melemahkan inti kekuatan lelaki yang tegas seperti salah seorang dari kalian". Mereka bertanya: Apakah kurangnya agama dan akal kami wahai Rasulullah ? Baginda SAW menjawab, : " Bukankah syahadah ( persaksian ) wanita sama dengan separuh lelaki ?" Mereka menjawab : " Ya ". Baginda saw berkat : " Maka itulah kekurangan akalnya, bukankah jika wanita haid ia tidak solat dan puasa ?" Mereka menjawab ." Ya", Baginda menjawab " maka itulah kurang agamanya "

Sekadar itu perkongsian dan kalau nak tahu lebih lanjut, kena baca buku nie...dan sama2 kita muhasabah diri kita...

Salam imtihan buat semua yang sedang menduduki peperiksaan dan juga yang bakal menduduki exam...:)






لا إله إلاّ الله
إلهاً واحداً و نحن له مسلمون

0 bunga:

Post a Comment

Sampaikan kepadaku walau satu ayat.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More