January 20, 2010

Apalah kiranya....

Assalamualaikum W.B.T

Alhamdulillah, nikmat iman dan islam masih diizinkan mengalir dalam diri ini. Semuanya milik DIA yang paling berhak untuk segalanya. Jodoh pertemuan, ajal maut adalah rahsia DIA yang maha agung. Semua itu adalah rahsia yang kita tidak bisa ungkai. Bukan hanya itu, tetapi segalanya adalah rahsia DIA, pemilik segala-galanya.

Post untuk kali ini hanyalah sekadar perkongsian, sebagai peringatan buat diri yang sentiasa lalai, lupa, dan alpa. Dalam melayari bahtera untuk menuju destinasi impian, sudah pasti ada hati yang terluka, mungkin dengan kata-kata, mungkin juga dgn mimik muka yang tidak disengajakan, dan barangkali sikap yang ditonjolkan.

Gurauan ibarat bunga yang akan menghasilkan bau wangi, yang akan menyegarkan suasana, namun sedarkah kita, andai terlalu banyak bunga dalam sesuatu kawasan, sudah pasti haiwan dan mahluk yang ada di situ sukar bernafas. Bunga itu sendiri juga akan menjadi layu kerana persaingan sesama sendiri.

Jujurnya, pada pendapat ana, guruan dan perkara yang sewaktu dengannya amat diperlukan, masakan tidak...Rasulullah S.A.W sendiri bergurau. Namun gurauan itu lansung tidak menimbulkan rasa kecil hati pada sesiapa. Bagaimana pula kita hari ini?
Islam telah menggariskan adab-adab dalam bergurau.

Antaranya ialah tidak berlebih-lebihan dalam berjenaka. Kadang-kadang kita berniat sekadar bergurau, namun kadangkala juga ia menjadi racun yg berbisa bg sebuah ikatan yg bernama UKHUWWAH. Ikatan suci yg terbina berjuta tahun sekalipun akn hancur andai dimamah anai-anai. Seekor anai-anai mungkin tidak memberi kesan yg besar, tp apakah yg terjadi andai berjuta anai-anai memakan tautan ukhuwwah itu. Anai-anai ibarat rasa dendam yang disimpan di dalam hati. Ia bisa menggugat tautan hati yang sekian lama terjalin.

Sedarkah kita, sesungguhnya, gurauan yang kita hadiahkan pada rakan-rakan disekeliling kita seharusnya gurauan yang boleh diterima oleh pihak yang menerima. Rasulullah S.A.W pernah berpesan "Janganlah seseorang di antara kamu mengambil barang-barang temannya, apakah itu hanya gurau senda atau sungguh-sungguh, dan jika ia telah mengambil tongkat temannya, maka ia harus mengembalikan kepadanya".

Banyak lagi adab-adab dalam bergurau, namun cukuplah sekadar ini untuk mengingatkan diri ini, apalah salahnya kita menghormati orang lain sebagaimana orang lain menghormati kita. Apalah salahnya kita merendahkan ego kita demi menjaga sebuah ikatan suci yang bernama ukhuwwah, apalah salahnya kita mendoakan sahabat kita walaupun dia pernah melukakan hati kita.

Buat sahabat2 seperjuangan yang pernah berada bersama ana, menjalankan tugas bersama, jutaan kemaafan dipohon atas salah dan silap, atas kekasaran bahasa, dan semua perilaku yang mengguris hati kalian. " Terima kasih juga buat kalian semua. Hargailah sebuah pertemuan kerana ia menjanjikan perpisahan, dan kita hanya akan menghargai sesuatu apabila kita kehilangannya.




لا إله إلاّ الله
إلهاً واحداً و نحن له مسلمون

0 bunga:

Post a Comment

Sampaikan kepadaku walau satu ayat.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More